20 Mei Boikot Facebook

Dua hari yang lalu, tepat pada saat peringatan Hari Kebangkitan Nasional, kami umat muslim facebooker (walau tidak semua) melakukan boikot terhadap facebook, alias Libur facebook.

Kenapa? Karena, hari itu umat Nasrani sedang melakukan Lomba Menggambar Kartun Nabi Muhammad!! Astaghfirullah.
Ini sungguh pelecehan terhadap umat muslim. Gimana nggak, secara terang-terangan mereka melakukannya. Padahal kami umat muslim tak pernah mencoba melakukan pelecehan terhadap mereka. Oleh karenanya, kita berusaha melawan hal itu dengan melakukan pemboikotan facebook secara serempak. Hal ini dimaksudkan agar owner facebook mengalami kerugian karena banyak user facebook yang tidak online. Kalau penjelasan lengkapnya aku kurang paham, yang jelas dengan banyaknya orang online dan membuka content-content maka akan menambah keuntungan bagi empunya. Begitu.

Namun ada juga lho pihak yang kurang sepakat dengan pemboikotan sehari ini. Alasannya karena owner facebook tidak akan begitu rugi jika hanya dilakukan sehari, lain hari kan masih bisa ditutuoi kerugiannya. Karena pasti facebooker akan online lagi. Jika ingin benar-benar membuat rugi ya caranya dengan benar-benar keluar dari account facebook secara serentak.

Selain itu, menurut grup 'I Love Allaah' di facebook, pemboikotan facebook juga bukan merupakan hal yang penting dilakukan. Mengingat peran facebook yang begitu penting dalam melakukan syi'ar islam. Hal yang sebaiknya dilakukan oleh umat muslim adalah dengan memanfaatkan facebook untuk dakwah dan menyampaikan indahnya Islam kepada semua orang di dunia ini. Sehingga, banyak orang yang tertarik masuk Islam.

Apapun alasannya pasti itu semua mengandung kemanfaatan. Yang penting bagaimana menjadikan facebook kita bermanfaat bagi diri sendiri dan orang lain tentunya. Bagaimana menjadikan facebook menjadi salah satu jalan menggapai surgaNya. (Gimana ya?)
Selain itu, pak Tifatul Sembiring Menkominfo RI juga menyatakan akan menyurati owner facebook di luar negeri. Setidaknya negara kita telah melakukan tindak lanjut mengenai masalah ini. Katanya, MUI juga melakukan tindakan (sayanganya aku kurang ingat soal ini).
Alhamdulillah, paling tidak umat muslim memiliki kepedulian terhadap pelecehan yang dilakukan terhadap Rasulullah SAW tercinta. Jangan sampai kita tinggal diam dan malah sibuk facebooakn nggak peduli sama yang beginian. Na'udzubillah...

Sementara ini aku termasuk golongan orang yang Libur Facebook. Ya, hari ini aku tidak online dulu. Mencoba memberikan dukungan bagi umat muslim yang melakukan pemboikotan. Semoga saja bermanfaat.

BOIKOT FB 20 MEI 2010!!!
Semoga yang menggambar kartun Rasulullah segera sadar dan mendapat balasan dari Allah SWT... Amin.

1 comments:

matit said...

HARAM JUAL KURMA ISRAEL,KATA PAKAR FIQH
JEDDAH:seorang pakar ilmu fiqh di Akedemi fiqh Islam yang beribu pejabat di jeddah,Dr Ahmad ar-Risuni berkata bahawa mana-mana individu Muslim yang menjual buah kurma yang diimport dari israel adalah haram.
ini kerana negara berkenaan menanamnya diatas bidang tanah yang dirampas daripada pemilik asal di kalangan warga PALESTIN dan ia dianggap sebagai menyokong padu ekonomi negara haram itu katanya.
beliau berkata demikian sebagai maklum balas berdasarkan soalan yang dikemukakan oleh pelajar-pelajar maghribi melalui laman sesawangnya.
pelajar berkenaan begitu sensitif dengan produk kurma israel yang dijual berluasa di bazar ramadan Maghribi yang disifatkan sebagai membantu memperkasakan kedudukan ekonomi israel yang akhirnya digunakan membeli senjata untuk membunuh umat islam palestin seluruhnya.
Dr ahmad ar-Risuni yang bercakap kepada wartawan "islamonline.net" menjelaskan,bahawa buah-buah kurma israel dianggap sebagai produknya sama seperti bahan-bahan lain dipasaran yang haram dibeli oleh segenap umat islam seluruh dunia.
"Maka apa sahaja yang berkaitan dengan israel,sama ada mengimport,menjual,membeli adalah haram,malah mendapat keuntungan daripadanya juga adalah haram,"katanya.
tegas beliau,ia jadi haram kerana dua sebab,pertama buah-buah kurma tersebut ditanam di atas bidang tanah umat Islam Palestin yang dirampas secara paksa,maka mana-mana hasil tanaman daripada sumber rampas adalah haram,adalah berdosa jika terdapat umat islam terlibat secara langsung atau tidak dengan gerakan zionis.
"kedua,membeli barangan israel,bukan buah kurma sahaja,malah semua produknya dianggap sebagai membantu memperkasa dana zionis untuk mengekalkan tindakannya merampas milik orang-orang islam palestin,maka yang menyokongnya dikira juga sebagai penjenayah yang patut dihukum.
namun para peniaga yang menjual buah-buah kurma israel tersebut mempunyai alasan dengan mengatakan,bahawa buah adalah makanan"ahli kitab"yang diharuskan oleh Al-Quran.
namun sebagai jawapannya Dr.Ahmad menegaskan,bahawa pengharaman ini tidak ada kena mengena dengan makanan"ahli kitab"dikalangan yahudi atau nasrani.
Menurut Dr.Ahmad,maklumat yang beliau terima melalui laman sesawangnya yang dihantar oleh beberapa pelajar maghribi tentang buah kurma import dari israel itu dikenal pasti sebagai Agrexco dan Hadiklaim yang tiba di maghribi beribu-ribu tan metrik yang jelas usaha untuk memperkayakan syarikat yahudi.
Terdapat jenama-jenama lain menggunakan syarikat arab yang juga diimport dari israel seperti buah kurma Jordan River,Jordan Plains,King Solomon,Bat Sheva,Bahri dan Carmel.
Para pelajar berkenaan mengharapkan agar Dr.Ahmad dapat membuat sesuatu bagi menghalang umat Islam dari membeli produk-produk israel itu.
Walau bagaimanapun menurut sumber,pihak berkuasa Maghribi telah menafikan bahawa pihaknya telah mengimport sejumlah besar buah-buah kurma dari israel malah menegaskan bahawa tidak ada hubungan dengan israel sejak pihaknya menarik balik hubungan diplomasi pada 2000,malah katanya ia dibuat oleh individu atau syarikat yang haluba untuk mendapat keuntungan tanpa mengira produk musuh islam.-islamonline.net

Post a Comment

nice person = nice comment